onsdag 13 april 2011

30 dagar/ dag 26

Jag ser att dag 25 försvunnit och jag vet inte ens vad ämnet handlar om så 
jag hoppar över till dag 26 istället som handlar om
Mina rädslor

Att teckenspråket ska försvinna eftersom elevantalet på dövskolorna börjar försvinna.
Folk säger att teckenspråket finns alltid kvar men jag ser att det prioriteras annorlunda nu och att grammatiken försvinner sakta.
Det riktiga visuella teckenspråket finns inte kvar länge bland barn med Cochlea implantat för de använder ögonen mindre nu. De grammatiska signalerna försvinner när ljudet tar mer plats.
Och folk säger att det är teckenspråk?
Det tycker jag inte för det börjar påminna allt mer och mer den gamla tecknade svenskan.
Hur fungerar det då med barnens språkinlärning?


1 kommentar:

Madde sa...

Jag håller med dig att det är oroligt för tsp framtid, känns så hopplös att det ska alltid vara på hörandes villkor att det är viktigt att ta vara på tekniska utvecklingen och glömmer det som verkligen fungerar...Känns som vi är tillbaka hur Dövas Historia var förr. Tack för dina tankar på vlogg. Kramiz :)