måndag 14 december 2009

Ta bort ljuden med ljudsluk?

Tänk om att en ljudsluk finns?
Den skulle ta bort all ljud och få hörande att verkligen förstå hur vi döva eller hörselskadade har det.
Bara veva på den apparaten och se hur folk reagerar när de inte kan kan prata och höra längre?
Men vad är det för en sådan apparat jag pratar om?
De senaste dagarna har jag följt årets julkalender Superhjältejul som går på TV eftersom barnen tvingat mig att sitta med dem.

Handlingen är superhjältarna Supersnällasilversara och Stålhenrik som har blivit gamla.
De bor på en konstgjord planet för gamla superhjältar och för att underhålla sina barnbarn berättar de historier om när de var unga.

Det lilla jag sett, verkar den vara rätt mysig.
Men kanske lite fånigt med de fumliga och trögtänkta bovar som avskyr barn.
 I de senaste avsnitten har de en slags apparat som tar bort all ljud.
Ljudsluk heter den. De glada ljuden försvinner när den apparaten vevas.
Det uppstår lite panik bland folk.. Alla försöker prata och skrika.
De får inte ur sig ljud och blir handfallna
Hur kommunicerar man? Gester??



Jag tänkte lite ironiskt.. varför inte använda teckenspråk.. ?
Det är väl ingen katastrof med att ljuden försvinner. Nåja, jag kanske gör hörande upprörda men..
Det går faktiskt att kommunicera.
Folket i Gävle har oftast aldrig träffat en döv person eller liknande. De blir oftast väldigt handfallna när jag ber om papper och penna.. De blir väldigt nervösa och känner sig dumma. Jag står ofta lugnt och visar med kroppen att jag behöver papper och penna. När de äntligen förstått vad jag menar, blir de generade.
Tänk om vi har en sådan ljudsluk?:)

1 kommentar:

Tjohalia sa...

Bra fråga.. Det skulle vara kul, hi..