tisdag 25 januari 2011

Döva får inte lämna blod

Johanna Kankkonen vägras ge blod grund av ett konstigt regelsystem i Falun och det gör henne otroligt ledsen.
Läs mer om det här 


Märkligt uttalande från läkaren som vägrar ge döva blod :
-Vi har egentligen inget emot dövas blod, utan det är själva intervjun med tolk som inte är bra reglerad i vårat regelsystem.. 
Då undrar jag hur det funkar med de andra språktolkarna.. Vägras invandrare också ge blod eftersom de inte litar på tolkarna? Jag tror det handlar mer ...än själva översättningen.. Fy..
En rädsla för att dövheten skall smittas?

11 kommentarer:

Inga-Lill sa...

Hej! Vill bara lämna lite mer förklaring för att inte det ska uppstå missförstånd. Jag är insatt i dessa regler då jag själv är biomedicinsk analytiker och arbetar i yrket (fast just nu tjänstledig)
Det hela handlar om att intervjutillfället med den nya blodgivaren ska ske mellan fyra ögon, detta för att givaren ska känna full sekretess och att han/hon ska känna sig fri att ta upp känsliga saker från sitt tidigare eller nuvarande liv. Det är därför inte lämpligt att en tredje part finns med i rummet under intervjun, inte ens din äkta man/fru/partner ska sitta med och lyssna - så viktigt är detta samtal! Det kanske är oviktigt för en som är oinvigd i detta regelsystem framtaget av Socialstyrelsen, men en självklarhet för oss som arbetar med det. Och det har ingenting att göra med diskriminering eller liknande, vi tillåter även invandrare att bli blodgivare om de kan göra sig förstådda och förstå det svenska språket själva förstås - det är ett grundkrav.

KR sa...

Sv: Inga-Lill

Vi teckenspråkstolkar har total tystnadsplikt och jobbar under alla möjliga sammanhang där döva behöver kommunicera med en hörande som inte kan teckenspråk, och vice versa. D.v.s. i ALLA situationer, från födsel till död. Ja, på förlossningar finns det tolkar, vid dödsbesked, vid polisförhör, rättegångar, utbildningar osv. Kom på en situation där du som hörande pratar med en annan person, och tänk att du var döv, och vips hade behovet av tolk dykt upp.

Att intervjun ska göras "mellan fyra ögon" ska inte påverkas av en tolk. Tolken har som sagt tystnadsplikt, samma stränga tystnadsplikt som läkaren i fråga har.

Dessutom arbetar alla tolkar efter etiska riktlinjer (se URL).

Hoppas det löser lite bryderier för dig, och att fördomarna mot döva, och tydligen mot tolkar kan försvinna med tiden.

KR sa...

Såklart glömde jag URL:n

Sussi sa...

Tack för era kommentarer.. Det glädjer mig att ni läser min blogg.
Jag/ vi håller med KR att tolken har samma stränga tystnadsplikt som läkaren.

Sussi sa...

URL som KR lämnade, går att klicka på hennes nick.. Den blåa så kommer ni från till : Riktlinjer för tolketik på teckenspråk

Fia sa...

Inga-Lill;
Det är ju fortfarande inte ursäktat eftersom det då handlar om att landstingspersonalen måste lära sig teckenspråk. Innan de gör det, med de reglerna, så är det likväl diskiminering!!!

"Svenskt teckenspråk jämställs i språklagen med de nationella minoritetsspråken." (http://www.sprakradet.se/2519)
Man bör då kunna ta del av en så vanlig företeelse som blodgivning.

Fia sa...

Landstinget borde dessutom ta sig en titt på Kammarkollegiets tolkföreskrifter med bl a följande paragrafer;

Tolkens verksamhet
13§ En auktoriserad tolk skall, innan han åtar sig eller fullföljer ett uppdrag,
noggrant överväga om han är lämplig att utföra uppdraget. Tolken skall
avsäga sig uppdraget om han inte är kompetent att utföra det på ett
tillfredsställande sätt eller om han av annan anledning är olämplig.

14§ Under tolkningen skall en auktoriserad tolk återge all information så exakt som möjligt.

15§ När en auktoriserad tolk utför ett tolkuppdrag får han inte ge uttryck för sina åsikter och värderingar eller på annat sätt låta dessa påverka tolkningen.

16§ När en auktoriserad tolk utför ett tolkuppdrag får han inte företräda den ena parten inför den andra. Han får under tolkningen inte utföra någon annan uppgift än att tolka.

-------------
Att inte tillåta en döv person att lämna blod med motiveringen att inte förståelse kan säkerställas är ju inte bara diskrimenerande mot den döva personen utan även kränkande för denna och den auktoriserade tolken. Det kan ju likställas med att en döv person inte skulle få rösta politiskt om hon bara fått partiinformation av poltikernas tal via tolk... Och DET låter ju helt idiotiskt! Det är ju inte heller så att man råkar springa förbi ett blodlämningsställe och skuttar in och vill göra det som görs där, utan det handlar om tänkande individer som avsiktligt går dit för att utföra handlingen att lämna blod.

Fia sa...

Länken till kammarkollegiets tolkföreskrifter; http://www.kammarkollegiet.se/files/om_kammarkollegiet/KAMFS20041.pdf

Inga-Lill sa...

Jag förstår er såväl vad ni berättar om dövas situation och tolkarnas viktiga funktion och roll och jag personligen känner att detta regelverk verkligen inte är humant anpassat.
Mitt inlägg från början var att ge en förklaring; lite mer kunskap om hur en vanlig vardagssituation kan se ut på en blodcentral.
Jag vill dock poängtera att dessa riktlinjer inte är något som finns enbart i Falun och Landstinget Dalarna utan detta är nationella riktlinjer som all verksamhet med inriktning transfusionsmedicin måste följa.
Det är med andra ord inte så enkelt att ändra på reglerna, men som det stod i artikeln så verkar det vara på god väg att luckras upp så att vi kan välkomna fler grupper som idag tyvärr står utanför systemet med att lämna blod. Det är ju en så viktig gåva som ger nytt liv, och ni ska veta att vi uppskattar alla dropparna som doneras dagligen.
Nu tänker i alla fall jag avsluta den här diskussionen med att säga att jag respekterar alla döva och teckenspråkstolkar och hatar alla former av diskriminering.

Anonym sa...

Till Inga-Lill...

Jo jag förstår hur du menar att du bara ger en förklaring varför det blev så. Men jag forstår ändå fortfarande inte alls på ett annat sätt eftersom många av oss, döva har varit på olika sätt inom vården, tex att föda barn, att besöka en läkare m.m... Tidigare har många många döva ge blod men idag helt plötsligt tillåer det inte alls att döva får ge blod..

Min fråga till mig själv: Har det verkligen skett någonstans därute att det har skett en olycka omkring blodgivning hos en döv?

Jag undrar om ngn gång inom närmare tid funderar landstinget att döva inte får besöka läkare eller att föda barn, va???


// Erika

Pernilla sa...

Jag tycker det är tragiskt & blir ledsen.
Det ÄR Diskriminering!

Jag har döva föräldrar & jag tolkar mkt åt dem.
Tolkar är ett verktyg för de som behöver dem & är professionella med tystnadsplikt.
Döva är fullt medvetna om att tolken får höra privata delar av personens liv. Det är personens eget val att ha med en tolk i vissa situationer & som sagt så är tolkar ett verktyg som är proffs med tystnadsplikt!!

De är med under alla livets skeenden...både negativa & positiva.


Om du ännu vill bli blodgivare så gå till en annan vårdcentral, kommun...el kanske du & blodcentralen kan skriva lappar till varandra tills detta har ordnats upp.


Alt anmäl de för Diskriminering!


Döva har all rätt till allt precis som för hörande!


Kramar Pernilla