måndag 20 september 2010

Teckenspråkets val

Jaha, nu är valet över och SD har kommit in.
Döva på Facebook har skrivit att de är oroliga över det partiet som inte är precis milda
mot funktionshindrade, homosexuella och invandrare.
Jag känner faktiskt en som röstat på SD.
"Den grytan behöver röras om" var kommentaren.

Nåja, jag får hoppas på att de andra partierna sätter käppet i hjulen när de frågorna skulle spåra ur.
På skolan där jag praktiserar, sa en eller två lärare att de märkt att de minsta hörselskadade barnen slutar teckna när de börjar på skolan. " Jag behöver väl inte kunna använda teckenspråk när jag inte använder den längre" sa en kille. Det blir lätt så när de andra barnen inte tecknar.
Det känns lite i hjärtat att vårt vackra teckenspråk inte används på samma sätt som tidigare.
Igår på bussen på väg till Sundsvall för ombyte till tåg, gjorde jag sällskap med en personal som jobbar på Kristinaskolan. Vi satt och pratade om roliga minnen och vad de gamla eleverna har för sig nu för tiden. Hon pratade om vad som förändrats under  de 30 åren som hon jobbat på skolan.
Hon erkände med en liten sorg att hon inte använder teckenspråk på samma sätt som tidigare.
Hon tecknar mindre nu när allt fler hörselskadade / barn med CI pratar med varandra utan teckenspråk.
En del döva är inte oroliga över teckenspråkets inflytande skulle försvinna.
Kanske är det rätt starkt i större städer men de mindre städerna då?
Jag börjar faktiskt fundera över det.




Bidrar med en mysig bild med en sovande Kurre framför
datorn. Han bara hoppade upp på bordet och lade sig framför Elvira som försökte spela datorspel. Han tog en stor plats.
Lilla Elvira försökte spela så gott hon kunde.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Blev fundersam när du nämner att barnen slutar använda teckenspråket när de börjar skolan. Uppfattar jag att de använder teckenspråket under förskolan undrar jag?

Tack för din berättelse att flera barn inte använder längre teckenspråket i Kristinaskolan. Bra att få underlag hur det fungerar i andra städer. Här i Sthlm kommer vi att ha en diskussionkväll på Dövas hus ang. Manillaskolans flytt.

Ha en mysig kväll!

Kram Kram..

Anonym sa...

Jaa Tråkigt att det har förändrats på K-skolan. Vår tid var bättre än Miras tid. Jag tänker på t ex Mira och hennes klasskompisar.. mellan tre tjejer så de två tjejerna pratar med varandra utan teckenspråk så Mira var utanför. Om det är bara mellan två tjejer så dom pratar med teckenspråk. Det verkar som de tjejernas första språk är tal och andra språk är teckenspråk. Miras första är teckenspråk. Tråkigt att det har förändrats jämför med dåtid och nutid. Kram

Anonym sa...

Min kommentar till ngn som skrev om Mira.

Jag blev fundersam varför du inte gör något åt denna situation på K-skolan att Mira ofta fick vara utanför. Eftersom det står i regler att ett barn inte ska känna sig "mobbad" indirekt genom att vara utanför. Vilken är K-skolans språkprofil? Är det teckenspråk eller vad?

Om K-skolan inte gör ngt åt Miras situation skulle jag ta kontakt med ngn att hjälpa dig, typ kanske SDR?

Mira ska vara med i en HELA grupp att hänga med, inte alls att vara utanför.


//Erika

Anonym sa...

Till Erika!

Jo Jag har pratat med lärare om det här. H*n sa att hon ser till att klasskompisarna använder teckenspråk. Men jag vet inte om det håller hela tiden? Jag skall besöka K-skolan den 21 okt så jag får se hur det funkar. /Nina

Sussi sa...

Hoppas det ordnar sig för Mira.
Det verkar var allt vanligare att lärarna anpassar sitt tidigare flytande tsp till teckenspråk o tal.. Nyanserna förändras.. Så är det i Gävle när de hsk eleverna inte tecknar alls..Lärarna börjar glömma att de verkligen behöver teckenspråk..

Anonym sa...

Hej!

Kommentar till Nina! Tack för ditt svar!

Har fått uppfattning av er beskrivning att det låter att K-skolan inte har längre teckenspråkmiljö på ngt sätt. Otroligt sorgligt!

Hoppas att det ska gå bra för Mira ändå på ett sätt framöver!

//Erika

Anonym sa...

Till Sussi!

Hej!

Vet inte om du missar min fråga - Du nämnde att barnen slutar att använda teckenspråket när de börjar skolan. Min fråga är om de har använt teckenspråket under förskolan eller sånt?

Ha en fin dag!


Kram Kram..

Sussi sa...

Erika.. Ja, barnen använder lite teckenspråk, inte helt flytande men ja när de börjar skolan ( Här i Gävle)väljer de att inte använda teckenspråk..
Jag märker att de försöker teckna till mig eftersom de vet att jag inte hör.. jag tror att de behöver unga/vuxna förebilder..