måndag 27 september 2010

Hemma igen

Nu är jag hemma igen efter en intensiv men givande helg i Jönköping.
Under konferensen togs det upp bl.a om olika projekt.
Ett som avslutades var " Valfrihet och värdighet saknas hos äldre döva".
Det gav mig några tankar om våra äldre döva i länet.
De har lite sämre möjligheter än de i större städer.
Ett projekt som pågår är att man kan översätta sina texter, recept, manualer eller liknande som man har svårt att förstå, till teckenspråk.
Man skickar in nån text och får den översatt till teckenspråk.
Helt fantastiskt tycker jag..
Ett projekt som precis börjat: Tillgänglighet genom teckenspråk.
Projektets mål att vi ska kunna tolka FN konventionen och språklagen bättre för att öka samhällets kunskap om döva, hörselskadade och teckenspråket. Vi kan påverka vår framtid.




Under lördagen var det utställning med mycket fint. Jag köpte dessa, ett armband med texten: I (love) TECKENSPRÅK
och två hängen som föreställer händer. De är gjorda av plexiglas.
Det fanns mycket fint. Halsband, örhängen och armband.
Jag valde bara köpa hängen och se om jag kan göra halsband av dem.

4 kommentarer:

Tjohalia sa...

Det blir kul att se resultat på halsband av hängen. Bra att det blev en bra helg! Kram

Sanna sa...

SV: Tackar! Jo jag är lite svag för dessa lamm med röd rosett och Bambi´s.. =)

Välkommen hem och ha en fortsatt toppen vecka!

Kraaaaam
Sanna

Sanna sa...

Du har ett litet award att hämta inne hos mig! =)

Kraaaam
Sanna

Moa sa...

Hej! Vet du var man kan köpa sådana där hängen idag? Kan inte hitta dem någonstans!