lördag 3 juli 2010

Ordets makt

Jag har läst en del andliga böcker på sistone.
Andlighet är för mig, en god kontakt med sitt medvetande.
En bok som jag läst senast, heter " Fyra grundstenar till ett bättre liv" av Don Miguel Ruiz.
Jag tänker återge kort en av grundstenarna som är helt klockren.

Var sann i ditt tal

Det låter kanske enkelt men rymmer en stor kraft.
Ordet är inte bara ljud eller en skriven form, även teckenspråk ( min egen tanke)
Ordet är en kraft och makt.
Allt vi säger och tänker - skapas!
Till exempel: Jag får syn på en vän och råkar säga "Hm, den där ansiktsfärgen ser jag ibland hos personer som kommer att få cancer"
Om han lyssnar och får det sagda ordet till sig kommer han att drabbas av cancer inom ett år.
Så stor är ordets makt

Under vår uppväxt, blev vi omedvetet inpräntade att vi är tjocka, fula eller dumma bara för någon råkat säga det av irriation.
Vi växer med de tankarna och tror till slut att vi är värdelösa.
För att vara sann i tal, gäller det även oss själva.
Vi fäller de orden för vi mår dåligt och haft en dålig dag.
Till exempel: En mamma har haft en riktigt tuff dag kommer hem till sin skönt sjungande dotter. Mamman är trött och orkar inte lyssna på dotterns glada sånger och säger ifrån: Tyst! Din röst är ful. Håll tyst med dig!
Gissa hur den dottern tar det? Hon växer upp i tro att hon har en hemsk röst och slutar sjunga.
Mänskligt skvaller är som en datorvirus.
Vi kanske retar oss på någon som är dålig på något, råkar sprida det till folk.
Folket får för sig att den personen är dålig och börjar betrakta honom med andra ögon trots de kanske inte känner varandra. Åsikten kommer av våra egna uppfattningar, ego och egen dröm.
För att vara sann i tal, måste vi älska oss själv.
Vi blir trygga och hanterar ordets makt med ett slags lugn.
Vi bara ruskar av oss det.

Inga kommentarer: