fredag 12 februari 2010

Sociala medier påverkar vår hjärna

Läser i det senaste numret av tidningen PS! att vi blir hälften så effektiva när vi försöker göra flera saker samtidigt. Mejl, sms och sociala medier som Facebook och Twitter..

Vår förmåga av att tänka djupa tankar påverkas alltså. Allt enligt professor David Meyer som forskat i ämnet. Jag tänker speciellt på många som jag känner som är med överallt på nätet. Uppdaterar sina bilder, texter och musik. Har alltid undrat om de inte känner sig splittrade? Får de verkligen vettiga saker gjorda?

Sociala medier, (bilden är tagen från den sidan)

2 kommentarer:

White StarBear sa...

Hehe, vem gör inte det? Tänk på det att vi lever i IT-värld! Det är klart att man vill finnas överallt och t.ex. FB (Facebook), som är ju en beroendeframkallande, men jag ser inte nåt fel om FB.

FB är ju en hypersocial community, speciellt när man är ensam hemma. Jag har slutat att titta på tvn (fast jag måste se på Vinter-OSs invigning i natt), skönt tycker jag. Jag även ägnar min tid för bok att läsa, även lite annat, t.ex. matlagning. Jag njuter faktiskt av att laga mat än att köpa färdiga maträtter. :D

Önskar dig en riktigt mysig och kramig Valenting-helg!

Kram D

Sussi sa...

Nu gnuggar jag händerna och klämmer dig, Danne med mitt dräpande svar..He he.. ja det märks ju tydligen att du använder mycket av sociala medier.. ja lite för mkt..:D