torsdag 14 januari 2010

Ekologiskt tänkande

Ekostil

Läser nu senaste nummer av tidningen Leva och känner att mitt gamla intresse börjar vakna till.

När jag var gymnasieelev besökte jag secondhandsbutiker redan i Örebro.. Hade kontroll var Myrorna och Kupan fanns.. Köpte en del kläder där, vilket en del tyckte jag var lite knasig som klädde lite konstigt.
Det var inte så vanligt i slutet av 80 talet.
Jag drömde smått om att leva ekologiskt redan då men då var det inte aktuellt. Samhället var inte moget då.
Jag köpte en tidning Leva för att ha något att läsa på tåget på hemvägen.
I den har de en ekoguide om hur man lever en hållbar och medveten livstil.
När jag tittar genom guiden, ser jag att jag följt med ganska bra fast jag tänker knappt på ekologiskt när jag fikar eller äter på stan.
Vet faktiskt inte hur det är här.
Tanja  Andersson som gått från glammig obetänksam Stureplans tjej till medveten ung eko-mamma bloggar och berättar om sitt nya ekoliv. Hon fick den idén att leva ekologiskt ett helt år efter hennes dotter skämts över sin mamma som slarvat med sopsorteringen. Dottern hade ett projektarbete i skolan där de skulle intervjua föräldrarna om vad de gör för miljön..



Åh, vad jag drömmer om en ekoby eller ett liknande kollektiv där alla kan hjälpas åt att bidra till ett rent, miljovänligt liv. Återanvända saker och ting. Konsumera mindre.
Visste ni att Stockholms Stadsmission har ett märke som heter Remake. Det är kläder och möbler som får nytt liv som tygkassar och kläder.
Mina flickor speciellt min äldsta  sa en gång att de försöker leva mer ekologiskt hemma hos sin pappa.
Jag tycker det är fantastiskt för jag vet att det inte är särskilt lätt att hitta ekologiska produkter och så är de oftast dyra.
Om det är något du behöver så shoppa gärna secondhand, eller byta med någon som inte använder det längre. Sopsortera gärna bättre.
Bilden på Tanja Andersson är tagen från hennes blogg : http://www.ekostil.se/
Lever ni något ekologiskt?

Inga kommentarer: