måndag 19 oktober 2009

Misshandel av bil


Nu är min lilla bil inlämnad på en verkstad.
En kille som jag känner, hjälper mig och kollar vad som är fel på den.
Dumma jag misshandlade bilen i våras då jag tankade fel. Sen dess har den "protesterat" och krånglat.
Nu tröstar jag mig genom att baka filbröd, efter ett recept som jag hittat på nätet.
Tänkte att det var längesen jag smakade det.
Har i lite extra russin.. Mums.
Brödet är nu i ugnen.



Smaskig filbröd

Ingredienser:


1 liter filmjölk

4 tsk bikarbonat

2 tsk bakpulver

2 dl mörk sirap

2 tsk salt

1 dl solrosfrön

1 dl linfrön

ev. 1 dl russin

ev. någon grovt riven morot

3 dl havregryn

2 msk brödkryddor

2 dl vetekli

10-12 dl rågsikt eller grahamsmjöl

Gör så här


Sätt ugnen på 100°C. Blanda bikarbonat och bakpulver i filmjölken och tillsätt sirap, salt, solrosfrön, linfrön, ev. russin, ev. morot, havregryn och brödkryddor och blanda. Tillsätt vetekli och rågsikt eller grahamsmjöl. Blanda ordentligt. Degen blir kladdig.
Häll degen i en smord långpanna eller stor ugnsform och fördela den så jämt du kan med en slev eller liknande.
Ställ in i ugnen. Höj temperaturen efter 45 minuter till 175°C. Låt brödet stå ytterligare 30 minuter eller tills det fått fin färg.
Låt brödet svalna i formen. Skär det sedan i 4 limpor (som ett kors i långpannan).

Kram till er som smygläser..:)

5 kommentarer:

SB sa...

Hej! Hur kunde du tanka fel??? tog du diesel istället för bensin eller vice versa? eller fel oktan?

Hoppas den blir frisk snart!!!

/SB

kockajäveln sa...

åh va gott..ska testa göra ett sådant bröd i veckan:)Fin blogg du har!

Tjohalia sa...

Skönt att dete var tvärtomt. När jag läste rubriken: Misshandel av bil, trodde jag att DU blev misshandlad, men nix, bilen blev det. Vad för bensin tog du? Stackars lilla bilen ;-)
Kram

Britt sa...

Oj sååå gott der ser ut i recepten. Ha en skön dag. kram

Sussi sa...

Tackar
Ja, bilen drivs av diesel.. men jag hade bråttom en gång o råkade tanka fel.. bensin..! klart den blev tokig.. sen dess har den hostat o krånglat..