tisdag 8 maj 2012

Intervju från Händer i kyrkan

Namn: Susanne Stenmark
Ålder: 41 men blir 42 i år
Bor: Valbo utanför Gävle
Familj: 2 flickor


5 snabba frågor:
Pizza eller hamburgare? Pizza
Träning eller soffläge? Soffläge
Sommar eller vinter? Sommar
Loppis eller museum? Loppis
Morgonmänniska eller kvällsmänniska? Morgonmänniska

Hej Susanne, eller du brukar kallas Sussi, vilket vill du helst använda?
Jag har alltid kallats för Sussi, så jag ser det mer som mitt namn än Susanne .

Det är svårt att undgå att du gillar färg. Har du alltid varit en sådan färgstark person?
Jag har nog alltid tyckt om färger, men det var först för några år sedan som jag hittade mig själv och upptäckte att jag trivs bland glada färger och prylar. Det är mer jag.

Är det omöjligt att välja, eller har du en favoritfärg?
Oj då, det är svårt att välja en färg… för jag älskar orange, grön, rosa, röd och lila.

Du brukar publicera bilder på Facebook på teckningar som du har gjort själv. Är tecknandet något som alltid har funnits i ditt liv?
Tecknandet har nog alltid funnits, men de har kommit i perioder. Lusten för tecknandet kom förra året, då jag kände för att teckna bort hjärtesorgen. Nu tecknar jag efter lust och inspiration.

När vi målade tavlor på en träff i kyrkan, så målade du något som betraktaren kan tolka som både en prinsessa och en ängel. Det är en väldigt söt kvinna, i röd klänning med vita prickar och brodyr vid ärmslut och på kjolen. Hon är blond och hon bär guldkrona på huvudet. Hon står på ett moln och håller ett hjärta i sina händer. Minns du? Tror du att änglar kan finnas i olika former och i olika utseenden?
Jo, jag minns den tavlan.
Vart den nu tog vägen…:)
Jag tror på änglar och att de består av varm energi och kärlek. De finns alltid där bland oss, men det är inte många som ser dem.

Du brukar komma till kyrkan vid olika tillfällen. Alla blir så glada över att se dig. Du är en positiv och inspirerande person. Vad betyder det för dig att vara med?
Det är alltid en varm och mysig stämning på de träffarna och alla verkar alltid trivas bra av att träffas och bara vara.

Hur ser en bra dag ut i ditt liv?
Att det är glädje och värme runt mig.

Jag tar mod till mig och vågar fråga hur en dålig dag ser ut också. För det finns kanske sådana?
Vi har alla våra svackor och jag tänker alltid att det ordnar sig på något sätt.

Vad är det som engagerar dig där du befinner dig i livet nu?
Jag önskar att det ska vara helt självklart med god kunskap kring mänskliga rättigheter och mångfald i samhället. Men så är det inte idag. Det får vi fortsätta jobba med.

Om du fick möjlighet att ändra på 3 saker i världen, vad tycker du är viktigt att börja med?
Att alla ska kunna stanna upp och se sig själva, acceptera sig själva och även acceptera alla andra som de är. Bort med vapen och fördomar.

Tack för att du ville ställa upp på den här intervjun för ”Händer i kyrkan”.
Jag vill passa på att önska dig en underbar vår- och sommartid.
Avslutningsvis, vad har du för planer för sommaren?

Tack detsamma! Jag kommer nog ta en dag i taget, umgås med barnen och bada.
Jag får inte missa sommarens fantastiska loppisrundor !

Text: Ing-Marie Lundberg

Inga kommentarer: