tisdag 15 december 2009

Den kvällen trodde jag ej på jultomten

Mina barndomsjular skedde alltid hos farmor och farfar i Sjöbotten när jag och min bror var liten. Hemma hos dem var det alltid ett gigantiskt julbord med mycket fikabröd, julmat och desserter.
Minns speciellt min sista jul innan vi flyttade till Härnösand.
Vi bodde då på landet utanför Umeå.
Jag var väl omkring 5 år och min bror var över 1 år.
Den julaftonsmorgonen, hade jag på mig en fin röd klänning och mamma hade gjort hårtofsar på mig.
Jag fick en tidig julklapp som jag öppnade med stor förtjusning.
Åhh..i den var det jättefina smycken. Ett halsband och ett armband.
Jag glänste nog den dagen.
Glansen slocknade nog senare på kvällen då när en jultomte kom hem till farmor och farfar med en stor säck med julklappar.
När jag såg honom visste jag bara att det var en utklädd jultomte eftersom han hade ett stort hål i skägget.. Jag petade med mitt vänstra pekfinger i det hålet o bankade på tomtens axel med min handflata för att visa honom att det var hål i det.
Tomten bara nickade och fortsatte med julklappsdelning. Jag tittade på masken och kände igen ögonen.
Ögonen var farmors. Mina förväntningar sjönk kanske den kvällen.
Jag trodde nog aldrig på tomten även om mamma försökte alltid upplysa mig om det.
Jag fick i allafall julklappar.


Farmor i en julförkläde med klappar.
Säkert några år senare.
Hon är i sitt sovrum, där hon och farfar delade rum.
Titta på sängen.. är den inte för liten?


Minns ni något särskilt från era barndomsjular?


3 kommentarer:

Britt sa...

Jaa hihi.. Minns väldigt mycket jul som jag har upptäckt det var min pappa som klädde sig tomte men han nekade. haha.. kul minnas.. Jo en sak till. Jag upptäckte att skinka är för små nu för när jag var liten så var det STOR skinka. Har inte sett så STOR numera. Har ni?? Kraaam.

L J sa...

här i örebro finns det massa med stora skinkor.. menberor på hur stor du tänkte på? här finns det 4-5 kg eller mindre eller mer..

Sussi sa...

Skinkorna innehöll mer fett förr.. Så de såg nog stora ut.. men mindre köttinnehåll.. Nu uppföds griserna med mkt kött..